• ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۳/۰۸/۱۷ 
  • کد خبر : ۴۰۳۴
در نشريه مشعل منتشر شد؛
دانشگاه نفت، همگام با صنعت در مسیر پیشرفت
نشريه مشعل در شماره 711 مورخ 10 آبان ماه 93، يادداشت آقاي دكتر عبدالنبي هاشمي رئيس محترم دانشگاه صنعت نفت را با عنوان "دانشگاه نفت، همگام با صنعت در مسير پيشرفت" منتشر نمود.

متن يادداشت:

در يك قرن گذشته حركت صنعتي جهان عمدتا از طريق بهره‌مندي كشورها در بكارگيري علوم مهندسي انرژي به خصوص نفت صورت گرفته و به تعبير كارشناسان و پژوهشگران يكي از مهم‌ترين مسيرهاي توسعه‌يافتگي يك كشور در گرو تجهيز و پرورش نيروي متخصص و فني در حوزه نفت بوده است.
پس از اكتشاف نفت در ايران و ايجاد بزرگ‌ترين پالايشگاه جهان در آبادان و بهره‌برداري از صنايع بالادستي و پايين‌دستي، همواره بومي كردن مهندسي اين صنعت مورد دغدغه برنامه مديران بود به همين دليل دانشكده نفت آبادان ابتدا در سال 1318 به نام انستيتو نفت آبادان به عنوان اولين واحد آكادميك تخصصي و فني در بحث صنعت نفت با هدف تامين نيروي فني و انساني متخصص صنعت نفت ايران آغاز به كار كرد. پس از آن به عنوان دانشكده نفت آبادان فعاليت داشت. پس از آغاز جنگ تحميلي، اين دانشكده به گچساران و سپس به اهواز انتقال يافت اما توسعه علوم نفت هر روز لزوم كار را گسترده‌تر مي‌كرد. لذا اين دانشكده در سال 1368 با توجه به كوشش دولت جمهوري اسلامي ايران به دانشگاه تبديل شد. ضمن اينكه دانشكده نفت آبادان بعد از جنگ تحميلي مجدداً در شهرستان آبادان راه اندازي گرديد.
اين دانشگاه داراي 4 دانشكده زير مجموعه است كه هم‌اكنون در دانشكده نفت آبادان، دانشكده نفت تهران، دانشكده نفت اهواز و دانشكده علوم دريايي محمودآباد 1563 دانشجو در مقطع كارشناسي و در مقطع كارشناسي ارشد 462 دانشجو و در مقطع دكتري 37 دانشجو مشغول به تحصيل هستند.
بايد اشاره كرد كه از سال 1318 تا ابتداي انقلاب اسلامي يعني به مدت 40 سال فارغ‌التحصيلان اين دانشگاه 768 نفر بودند اما با تحولاتي كه پس از انقلاب در اين حوزه علمي اتفاق افتاد اين دانشگاه را به يكي از پوياترين دانشگاه‌هاي علمي و تخصصي مبدل نمود. مجموع فارغ‌التحصيلان اين دانشگاه پس از انقلاب هم حدود 13000 نفر بوده است.
با توجه به اينكه دانشگاه صنعت نفت در پذيرش دانشجو در تمام مقاطع حساسيت سخت‌گيري‌هاي بسيار دارد و از رتبه‌هاي نخست آزمون‌هاي كشور نخبگان علمي را گل‌چين مي‌كند اين توان را به دانشگاه مي‌دهد كه در بحث آموزش با دشواري‌هاي زياد براي پرورش متخصصان كارآمد روبرو نباشد.

لينك در نشريه مشعل





امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0