• ساعت : ۱۴:۳۴
  • تاريخ :
     ۱۴۰۲/۰۳/۰۲ 
رویداد استارتاپی پترواینوتك با محوریت تكمیل زنجیره ارزش احیاء چاه‌های بسته و كم‌بازده در تابستان 1402 در دانشگاه صنعت نفت برگزار می‌شود
هدف از برگزاری سلسله رویدادهای استارتاپی پترواینوتک به شیوه سالانه در دانشگاه "رصد کردن چشم انداز تعالی صنعت نفت کشور با توجه به رشد سریع توسعه فناوری‌های پیشرفته در صنعت نفت جهانی " می‌باشد.

دکتر کریم سلحشور رئیس دانشگاه صنعت نفت، هدف از برگزاری سلسله رویدادهای استارتاپی پترواینوتک به شیوه سالانه در دانشگاه را  "رصد کردن چشم انداز تعالی صنعت نفت کشور با توجه به رشد سریع توسعه فناوری‌های پیشرفته در صنعت نفت جهانی " به‌منظور افزایش اعتبار جایگاه و توان تولیدی وزارت نفت در میان رقبای منطقه‌ای و جهانی با دستیابی به دانش فنی مرتبط با این فناوری‌ها از طریق اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی کشور اعلام نمود.

ایشان افزودند: برای تحقق این هدفگذاری، ضروری است بستری برای ایده‌پردازی، تیم‌سازی و ساخت محصولات فناورانه در دانشگاه در نظر گرفته شود تا از طریق برگزاری یک رویداد مستمر و برنامه‌ریزی‌شده با راهبرد اصلی بسیج همه نهادها و توسعه همکاری‌های بین بخشی، زمینه تقویت فناوری‌های مورد نیاز در حوزه صنعت نفت کشور فرآهم گردد. رئیس دانشگاه صنعت نفت طرح این رویداد جدید را به‌منظور افزایش توانمندسازی مراکز نوآوری و کارفرینی موجود در چهار دانشکده آبادان، اهواز، تهران و محمودآباد برای شکلدهی به تیم‌های فناور در فناوری‌های استراتژیک صنعت نفت کشور و رشد آن‌ها عنوان کرد و گفت: دانشگاه صنعت نفت برابر تکالیف اساسنامه خود یک دانشگاه ماموریت‌گرا بوده که همواره پیشتازی خود را در پیش‌بینی تدابیر برنامه‌ای برای پاسخگویی به نیازهای فنی و تخصصی صنعت نفت را با برخورداری از فضای مشترک دانشگاه-صنعت حفظ نموده است. ایشان افزودند: با توجه به دغدغه‌ها و اولویت‌های سال‌های اخیر صنعت نفت کشور، تصمیم بر آن شد که این رویداد استارتاپی سالانه در سال 1402 با محوریت" تکمیل زنجیره ارزش احیاء چاه‌های بسته و کم‌بازده" و یافتن راه‌حل‌های مهندسی جهت رفع مسایل و چالش‌های فناورانه در این حوزه با بهره‌گیری از  اکوسیستم علم و فناوری دانشگاه برگزار گردد.

دکتر کریم سلحشور در ادامه افزود: صـنعت نفت بـه شـدت متـأثر از تغييـر و تحولات نوین در محيط نوآورانه و فناورانه جهانی است و به این دلیل، نقش فناوری‌های پیشرفته در پیشبرد اهداف کوتاه و بلند مدت این صنعت، از دو جنبه نوع محصـول و فرآينـد بسيار حياتی است.  وجود شرايط ويژه در حوزه بالادستی صنعت نفت کشور به لحاظ نوع مخازن ايران كـه عمـدتاً، از جـنس كربناتـه شـكافدار هستند و نیز ورود مخازن مذکور به نيمه دوم عمر خود در کنار تحـريم صـنعت نفت و گاز ايران که موجب بروز محدوديت در دستيابی کشور به فناوری‌های پيشـرفته شده است، لزوم پـرداختن بـه مسـائل موجود در فناوری‌های راهبردی صـنعت نفت از طریق بسط و توسعه اکوسیستم دانش‌بنیان کشور را جدی‌تر نشان می‌دهد. بدين منظور، شناسایی اولويت‌های فناورانه در صنعت بزرگ نفـت و گـاز در خصوص موضوع محوری چاه‌های بسته و کم‌بازده از مهمتـرين اقـداماتی اسـت كـه در دستور كار اين رویداد در سال 1402 قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه صنعت نفت در انتها، به فرآیند چند مرحله‌ای مورد نظر در رویداد اشاره کردند: برنامه‌ریزی بعمل آمده در این رویداد کشوری در سه مرحله متفاوت: اعلام نیازهای فناورانه در خصوص موضوع محوری، ایده‌پردازی، اعتبارسنجی و تشکیل واحدهای فناور جهت تبدیل ایده به محصول در مراکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه دنبال خواهد شد. به این ترتیب، در مرحله اول رویداد، به دنبال شناسایی موضوعات مبتنی بر اولویت‌های فناورانه صنعت نفت در تکمیل زنجیره ارزش احیاء چاه‌های بسته و کم‌بازده جهت هدایت ایده‌پردازی در سمت و سوی نیازهای واقعی صنعت برای تشکیل واحدهای فناور در راستای  تحقق ایده تا محصول می‌باشیم. در مرحله دوم این رویداد، صاحبان ایده‌های برتر که موفق به تشکیل واحد فناور شده‌اند، در مراکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه صنعت نفت پذیرش شده و با حمایت‌های مادی و معنوی دانشگاه، طی 4 ماه فرآیندهای رسیدن به مرحله رشد را طی خواهند نمود تا به نمونه اول محصول یا خدمات مرتبط به ایده و طرح فناوری خود دست یابند. در مرحله سوم و پایانی نیز طی یک رویداد سه‌روزه، از دستاوردهای واحدهای فناور مرحله دوم رویداد رونمایی خواهد شد که این مرحله همراه با برگزاری نمایشگاه جانبی دستاوردهای دانش‌بنیان در صنعت نفت و پنل‌های جانبی برگزار خواهد شد. بنابراین، این رویداد از ابتدای تابستان 1402 شروع و با برگزاری برنامه‌های مرتبط و جانبی، تا اواسط پائیز 1402 ادامه خواهد داشت.

منبع خبر
روابط عمومی دانشگاه
امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0